Bersyukur saat diuji

Assalammualaikum   ◕‿♥

Seronok sebenarnya bila ada sahabat nak share baca buku saya hehehe...
dah lama saya tak 'membaca'
rindu sangat hehe...
bila tengok sahabat saya beli buku, rasa diri nie rugi sangat..
dah lama tak motivasikan diri..
so iman yang senipis kulit bawang nie pon
pelan-pelan terkoyak huhu...
dulu saya ada share berkenaan buku saya
tapi tak details sangat saya bercerita
time tue rasa sedih...rasa murung...menguasai diri
seriously saya kemurungan...
Secara kasarnya...saya nampak okey..mampu tersenyum..mampu bekerja...setiap hari..setiap saat..saya paksa diri saya...
Sejujurnya bukan mudah!!..
keluar dari pejabat...disitulah siapa diri saya yang sebenarnya..
saya berkurung!!...saya tido!!..saya hanya tahu menangis dan terus menangis
 setiap jam 3pagi saya akan terjaga dan terus menangis...
setiap hari..setiap malam..setiap saat saya balik dari kerja!!..

alhamdulillah...apa yang saya dapat dari sakit saya hanya Allah swt yang tahu...
saya bangkit dengan berkat doa mak saya, sokongan sahabat saya dan jugak buku...ya!!..buku motivasi yang buatkan saya berubah...totally berubah..
Alhamdulillah =]

Antara sinopsis *Bersyukur saat diuji

* kita sering menganggap kita diuji saat kita dalam cabaran kesusahan dan keperitan tapi kita sering lupa cabaran kesenangan seperti dalam kemewahan juga adalah ujian dari Allah swt..kesenangan itu sering buat kita lupa untuk bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan oleh Allah swt.

* Allah swt telah berikan kita 'ubat' iaitu taubat..ubat yang terbaik untuk kita dan mendekatkan diri kita kepada Allah swt

* disaat kita susah dan senang..kita hendaklah selalu mengingati Allah swt..sudah lumrah manusia kan sentiasa mengingati Allah swt dikala kita dalam kesusahan.

* kita hendaklah sentiasa bersabar dengan segala cabaran dan dugaan dariNya kerana pastinya ada ganjaran untuk kita di dunia dan di akhirat. " Sesungguhnya Allah swt tidak akan menguji seseorang melebihi kemampuan dirinya". sentiasa yakin dengan Allah swt dan berdoa.

*janganlah kita lupa untuk sentiasa mendoakan ibu bapa kita..ini juga ujian untuk kita sebab kita sering kali lupa dan ambil mudah.

* sifat riak dan takbur mejauhkan kita dari Allah swt..segera lah beristigfar apabila wujud walau sedikitpun sifat itu dalam diri kita..walaupun kita sedar yang kita lebih mengetahui sesuatu hal itu dari orang lain...jauhkan diri kita dari sifat riak dan takbur itu..

* janganlah kita lupa untuk bersyukur dengan setiap kesusahan, keperitan dan kesenangan yang kita hadapi dan alami kerana setiap sesuatu hal itu berlaku kerana kehendak dariNya..disetiap kesusahan dan keperitan itu pasti ada jawapannya dan yakinlah...yakinlah dengan segala ujian dari Allah swt...berdoa dan bersabar =]

* jangan ambil mudah dengan solat lima waktu..jawapan pada setiap persoalan..

*****

saya bersyukur kerana Allah swt mengerakkan saya pada jam 3 pagi!!..
alhamdulillah apabila sedar...saya tak bazirkan saat itu...
saya bersyukur Allah swt berikan saya sakit ini....
saya bersyukur Allah swt tidak biarkan saya terus hanyut....

Terima Kasih Ya Allah....

Comments

  1. love sgt2 buku bersyukur saat diuji....mendalam kan...teruskan mencari ilmu :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Day 1 - Hatyai

Potluck ♥