Kayuhan Amal Wang Kelian-Pak Bara 2013 Bab 1

Assalammualaikum ◕‿♥

Salam Tahun 2014
cewahhh...baru nak ucap dah masuk hari ke11 dah nie hihihi...
tetiba feeling nak menaip nie slow plak dah :(
 tapi hujung tahun 2013 normal la kan masa tue la sibuk nak kursus hihiiii...
awal November 2013 saya kursus pengesahan jawatan Transformasi Minda
lepas tue kursus e-PBT pastue kursus Budaya Mengetahui pastue ada aktiviti Kayuhan Amal Wang Kelian-Satun-Pak Bara 2013
haaaaa.....al-kisahnya saya nak story pasal Koh LiPe kihkih....tapi gambar tak banyak kat saya so dah lambat sangat gambar tue nak sampai saya share mana yang ada dulu k
 nanti saya share picca yang lain k

20.12.2013
Seawal 7 pagi, kami semua berhimpun di pejabat dan siap sedia berkumpul naik kenderaan ke Wang Kelian hahaha...tak kayuh lagi nie, mau kayuh ke sana alamatnya semua patah balik la hahaha...mainan mental kot nak kayuh jalan naik ke Wang Kelian hahaha...saya tak mampu lagi, geng lelaki dah kerap sangat dah hihi...nek makan pulut ayam katanya :p

sempadan wang kelian
bila sampai di sempadan Malaysia, kami mula stretching dulu dan kayuhan bermula dari sempadan Wang Kelian (sempadan negara Thailand), alhamdulillah bermula dengan baik, cuaca pun alhamdulillah cerah dan angin sepoi-sepoi bahasa cewaaahhh....feuhhh....tapi dari awal lagi saya pesan kat member jangan gtaw jalan kat sana cemana hahaha...sebab saya mental down sikit kahkahkah...
masa tengah best mengayuh, tetiba kawan gtaw ehhh...depan tue bukit!! glupsss haaaaa...so 'pengasuh' saya terus cakap dia punya la tak gtaw ekeke...kebetulan saya nie dah memang tak perasan, saya cuma nampak trafic light sebelum bukit tue ja hahaha..sangat la tidak senonoh kihkih...
haaa...nak cite bab 'PENGASUH' nie,panggilan yang kami gelarkan untuk kengkawan yang banyak bantu kami, tunggu kami dan yang pastinya mengajar kami...sebab jangan tak tahu...kami geng perempuan kena ada 'pengasuh' kesnya kalo depa turut jer kayuhan kami memang melampau kami nie hahaha...abis kuat kayuhan kami 15 jela, bagi depa macam main jalan lenggang kangkung kahkahkah....so 'pengasuh' kena asuh kami supaya kayuhan maintain 20 ke atas..alhamdulillah boleh la jugak capai tapi siyesly saya mental down sikit hahaha...tapppiiiiiii alhamdulillah mampu lawan 'bukit bukau' tue 62km pergghhhh....memang saya dah nak down gila-gila...uwaaa....
alhamdulillah semangat kawan2 yang buat saya terus melawan jalan yang naik turun bukit tue and angin yang kuat namun kalah apabila tinggal 11km sahaja adesss frusttttt toi saya...sebab saya ingatkan 20km lagi masa tue saya dok nampak lori je and kayuhan saya semakin perlahan, kesian plak kawan-kawan nak menunggu saya..saya tekad nak berhenti dan paling frust 11km tue jalan lurus je  :( tapi baik saya mengalah je kesian kat pengasuh saya hahaha...sampai krem dok menunggu saya hahaha....

jalan ke Satun, Thailand

ini bukan masa rehat tapi menunggu kami yang lambat hihi

puan blog dengan pengasuh kawan saya
tapi malang tidak berbau kan...
di perjalanan ada berlaku sedikit insiden, mungkin dah terlalu penat kan
kawan saya tergelincir dan insiden itu berlaku depan mata saya
tergelincir dengan pengasuhnya dan seorang lagi kawan dibelakang dah tak mampu buat apa-apa sebab saya dan pengasuh saya dah terlalu hampir dengan dia, nama pun orang terror kan...dia bertindak dengan buang basikal ketepi dan dia sendiri terhumban ke atas kawan saya...memang brek mengejut sangat-sangat.
saya dah fobia sebab sebelum nie kejadian yang sama berlaku depan mata saya jugak, apalagi saya buang basikal terus tarik kawan saya yang tertindih tue (perempuan)
syukur alhamdulillah hanya luka di siku dan lebam di peha...kompom lepas tue sakit badan kan..lebam tue lebih besar dari penumbuk hehehe...

*maaf saya tak berapa ingat jalan
tapi apa yang saya ingat dari Wang Kelian ke Satun dan ke Pak Bara

sampai ke Pak Bara, kami singgah dahulu di "Masjid angkat" pejabat saya untuk memberi serba sedikit sumbangan telekung, sejadah dll
selepas itu kami terus makan di restoran yang menjadi kegilaan kawan-kawan saya yang kerap bercuti bersama keluarga di sini tapi siyesly kawasan restorannya sangat cantik nanti saya upload gambar k sebab saya nak google buat sementara ini, saya tak tahu nama kedainya hehe...
meja makan berdekatan dengan pantai, dekat sangat-sangat aduhai...bayangkan la sambil makan bersama dengan angin sepoi-sepoi bahasa, bau pantai alahai...suka betul saya hehehe...
nanti saya upload ehh...

selepas makan, kami ke Jeti Pak Bara untuk ke Koh Li Pe, alhamdulillah rezeki saya dapat bercuti di pantai yang sangat cantik...sebelum ini tak pernah saya google pun nama pulau Li Pe ini dan jawapan yang saya dapat sangat tidak mengecewakan apabila sampai di sana..haaa...yang tue saya ada serba sedikit piccanya,
owhh ya sebelum terlupa perkataan Koh (bahasa siam) itu adalah Pulau =]

di Jeti nak ke Koh Li Pe

gelagat menunggu speed bot hihiiii

ini speed bot kami, haaaa....sila sediakan minyak angin bebanyak pada sesiapa yang mabuk laut ok hahaha...
memang best la, laju plak tue..perjalanan lebih kurang 2jam nak ke Koh LiPe
sebelum terlupa,
saya ada dapat info dari kengkawan dan pelancong yang lain
kalau naik speed bot yang awal, mereka akan bawa kita ke pulau-pulau yang berdekatan dengan Koh Lipe
tak silap saya salah satunya Pulau Tarutao dan satu lagi digelar Pulau Jodoh
kumpulan kami tak dapat menikmati kelebihan tue sebab kami naik bot dah lewat petang, kira bot yang last la..
sesampai je kat Koh Lipe kita akan dibawa ke satu hentian sebelum dapat ke Pulau Lipe, kat situ kita akan naik macam sampan nak ke tepian pantai sebabnya menjaga coral-coral yang sangat-sangat dan sangat cantik, haaa....yang tue saya sempat amik picca...
layannnn....

oklah percutian kat sini selama 3hari 2malam, saya sambung bab ke2 ke entry yang ke-2 plak k..
panjang lagi cerita nie hehehe...

opsss...bab perbelanjaan saya tak dapat share sebab saya g pun free hihi...